Mijn geheim om te leven zonder stress

  1. Home
  2. Blog
  3. Mijn geheim om te leven zonder stress

Flink wat jaren geleden had ik regelmatig last van hoofdpijn, nek- en schouderklachten. De spierspanning verzamelde zich in het bovenste deel van mijn lijf. Ik legde de lat hoog voor mezelf, waardoor ik regelmatig op mijn tenen liep. Ontspannen en plezier maken vond ik een stuk lastiger dan hard werken. Van huis uit heb ik geleerd: ‘Stel je niet aan en wees een flinke meid’ en ‘Van hard werken is nog nooit iemand dood gegaan.’ Toen ik door kreeg dat de spierspanning en stress kwam door mijn innerlijke stemmen, heb ik weer leren voelen. Door mijn lichaamsbewustzijn te trainen, heb ik geleerd om beter naar mezelf te luisteren. Zo kon ik gehoor geven aan mijn behoeften.

Het NRC artikel Kom uit je hoofd, en in je lijf bevestigt mijn ervaring om vooral te luisteren naar je lichaam: om echt te voelen of je stress ervaart én daar wat aan te doen. Veel dingen die we doen zijn namelijk digitaal en gericht op cognitie en uiterlijk. Daardoor zijn we teveel los gekomen van ons gevoel.

Het artikel inspireerde me om te delen hoe ik heb geleerd om naar mijn lichaam te luisteren en mijn leefwijze heb aangepast. Mensen vragen namelijk regelmatig aan mij: ‘Hoe zorg jij ervoor dat je optimaal functioneert?

Ik deel graag mijn geheimen die ervoor zorgen dat ik weinig last heb van stress.

Om contact te maken met mijn lichaam – en de delen aandacht te geven die dat ook echt nodig hebben – begin ik ‘s ochtends in bed met een nekoefening. Daarna ga ik tien minuten op een stoel zitten om een nek- en ademhalingsoefening te doen en sluit ik af met vijf zonnegroeten. Deze oefeningen kosten me elke ochtend een kwartier en zo begin ik ontspannen en energiek aan m’n dag.

Voor de balans tussen mijn rechter- en linkerhersenhelft wandel ik dagelijks een half uur à een uur. Na afloop merk ik dat ik weer ruimte in mijn hoofd en lijf voel, en productiever ben. Voor mijn gevoel van tevredenheid schrijf ik elke avond in een speciaal boekje waarvoor ik dankbaar ben. Tot slot sluit ik af met een meditatieoefening.

Wekelijks laat ik me masseren. Dit helpt bij het ontspannen van mijn spieren, zorgt voor een goede bloedcirculatie en voert afvalstoffen af. By the way, ik vind het heerlijk! Twee keer in de week volg ik een Body Balance-les bij mijn lievelingsdocente Netty – waar ik samen mee op de foto sta – en drie keer in de week een heel fijne yogales bij Esther en Irene.

Mijn eet- en drinkpatroon is ook uitgebalanceerd. Elke ochtend drink ik een glas lauwwarm water om mijn spijsverteringsproces te stimuleren. Om ontstekingen te remmen en scherp te zijn neem ik een gember/kurkumashot en een groentesapje. Mijn ontbijt en lunch zijn plantaardig. Bijvoorbeeld amandelkwark met noten, zaden en bessen of een zelfgemaakte mueslikoek. Om naast mijn voeding voldoende vitaminen binnen te krijgen neem ik supplementen, zoals omega 3, d3 in combinatie met k2, magnesium, selenium en zink.

Tot slot: door met mijn aandacht in het hier-en-nu te zijn en de dingen die ik doe met mijn bewuste aandacht te doen functioneer ik optimaal. Daarnaast wissel ik bewust inspanningsmomenten af met ontspanningsmomenten op de dag. Natuurlijk reageer ik ook weleens onhandig of doe ik iets wat niet zo slim is. Niets menselijks is mij vreemd. Het opmerken bij mezelf, oordeelvrij waarnemen en herpakken is dan de uitdaging. Steeds opnieuw.

Wat doe jij om optimaal te functioneren? Ik ben benieuwd naar je ervaring en zie je reactie graag tegemoet!

Bekijk de trainingen

Menu