Wat is het Process Communication Model (PCM)?

In deze blog legt Manon Bongers uit waar PCM voor staat, waar het vandaan komt, hoe wordt het toegepast en wat jij als leidinggevende hier in de basis van moet weten. Laten we beginnen!

Het Process Communication Model is een communicatiemodel, ontwikkeld door de Amerikaanse klinisch psycholoog dr. Taibi Kahler. Het model geeft behoeften en voorkeuren weer in 6 persoonlijkheidstypen die we allemaal in meer of mindere mate in ons hebben. Inzicht in je eigen en elkaars unieke profiel helpt je om alles uit jezelf en de relatie met anderen te halen.

Het Process Communication Model is een praktische tool om jezelf en anderen beter te begrijpen, én effectiever te begeleiden.

Iedereen zit anders in elkaar. Het Process Communication Model® (PCM) geeft al deze behoeften en voorkeuren weer in zes persoonlijkheidstypen die we allemaal in meer of mindere mate in ons hebben. Op basis daarvan reageer je naar de buitenwereld, volgens verrassend voorspelbare patronen. Zowel in negatief als in positief gedrag.

Wie die patronen herkent, zowel bij zichzelf als bij de ander, kan die kennis toepassen in elke situatie. Inzicht in elkaars unieke profiel helpt je om alles uit jezelf en de relatie met anderen te halen. Je weet wat werkt voor jou en de ander en stemt je handelen hierop af.

Stress zet je om in dynamiek, misverstanden in begrip. Zo kan je anderen effectiever begeleiden, met meer energie.

Het Process Communication Model (PCM) is een communicatiemodel, ook wel gedragsmodel genoemd, dat gebaseerd is op de TA. PCM is in de basis gericht op het aanleren van communicatieve vaardigheden. Het is geen groeimodel. Het helpt je wel om meer inzicht in jezelf te krijgen en zelfmanagement te kunnen toepassen als je bijvoorbeeld negatieve stress ervaart. Je kunt jezelf dan permissies geven: ‘Ik mag…’ of ‘Het is oké om…’ in plaats van jezelf (verder) onder druk te zetten: ‘Ik moet…’.

In mijn optiek is PCM waardevol om autonome groei te stimuleren bij jezelf en bij anderen – niet zo vreemd voor een model dat gebaseerd is op de TA.

Leer anderen beter in te schatten en positief te benaderen in je dagelijkse praktijk. Door het volgen van de training Psychologie op de werkvloer.

Bekijk meer blogartikelen

Trainingen en opleidingen