Werkstijl

Ken jezelf: herken je werkstijl

Het gedrag van een ander is vaak makkelijk te beoordelen. Je eigen gedrag beoordelen is een stuk lastiger. Maar het is wel de moeite waard, wisten de oude Grieken al. ‘Ken uzelf’ luidt het beroemde opschrift op de tempel van Delphi. Maar hoe doe je dat? Hoe kun je je eigen gedrag en het effect hiervan beter begrijpen? Het psychologische concept ‘werkstijlen’ helpt je hierbij op weg.
We onderscheiden zes verschillende werkstijlen. Misschien herken je bij jezelf meerdere werkstijlen. Meestal staat er een op de voorgrond, je primaire werkstijl, en een op de tweede plaats, je secundaire werkstijl. Om dit voor jezelf helder te krijgen, onderzoek je welke kenmerken van een specifieke werkstijl voor jou gelden. Waarin herken je jezelf het meest? Die werkstijl staat bij jou voorop. Deze vragen helpen je op weg om je werkstijl te herkennen:

| Hecht je veel waarde aan harmonie in de werkrelatie? Werkstijl Doe plezier
| Raak je gemotiveerd door aan de slag te gaan met nieuwe werkzaamheden? Werkstijl Doe je best
| Lever je graag volledig en zorgvuldig werk af? Werkstijl Wees perfect
| Vind je dat je in korte tijd veel werk moet verzetten? Werkstijl Schiet op
| Heb je graag zelf de touwtjes in handen? Werkstijl Wees sterk
| Vind je het belangrijk om te winnen? Ga je alleen voor het beste resultaat? Werkstijl Wees de beste

Door te werken met het concept ‘werkstijlen’, krijg je inzicht in je kwaliteiten en je vertrouwde overlevingsstrategieën. Op basis daarvan kun je ineffectieve gedragspatronen ombuigen naar effectief gedrag. Laten we het wat concreter maken aan de hand van de eerste werkstijl: Doe plezier.

Doe plezier

Deze werkstijl komt tot uiting in je zorg en belangstelling voor anderen. Je bent een teamspeler, die veel waarde hecht aan samenwerken en harmonie. Je hebt goede voelsprieten om te weten wat anderen nodig hebben en van je verwachten. Je voelt je tevreden als anderen zich op hun gemak voelen. Is dit niet het geval, dan trek jij je dit persoonlijk aan en ga je dit voor hen oplossen.
Je hebt de neiging om anderen te helpen en werkt een tandje harder op momenten dat dit nodig is. Je bent begripvol als de werksituatie verandert, behulpzaam als je collega moeite heeft met het verrichten van een bepaalde taak en biedt een luisterend oor als je collega een probleem aan je wil vertellen. Je bent het liefst op de achtergrond aanwezig, geeft veel ruimte aan anderen en schiet er zelf bij in, waardoor geven en nemen in de werkrelatie uit balans raakt. Je laat je mening en ervaring verloren gaan om conflicten te voorkomen. Je denkt dat je hiermee de lieve vrede in de werkrelatie bewaart. Dit is een misvatting; jezelf niet uitspreken en de ander niet aanspreken leidt tot onderhuidse irritaties en problemen.

De lach die je vaak op je gezicht laat zien, is wat gespannen. Je komt door je lach vriendelijk en toegankelijk over, maar je slikt wel je boosheid in. Hierdoor zet je de ander op het verkeerde been zet. Je zoekt met regelmaat bevestiging, omdat je wilt weten of je de juiste dingen doet en of je deze goed doet. Bij kritiek heb je de neiging om een ‘ja maar’-reactie te geven en uit te leggen wat je hebt gedaan.

Herkenbaar?

Wil je meer weten over deze werkstijl? Schrijf je hier in en ontvang informatie over de werkstijl Doe plezier uit de boeken van Manon Bongers: Psychologie voor managers en Dealen met je Baas!

    Ja ik wil de nieuwsbrief ontvangen