Bongers & Partners
  • Aanbod
    • Opleiding
    • Trainingen
    • Masterclass
  • Incompany
  • Coaching
    • Individuele begeleiding
    • Coaching
    • Counseling
    • Psychosociale therapie
  • Over ons
    • Over Bongers & Partners
    • Onderscheidend
    • Trainers & medewerkers
    • Partners
    • Werkwijze
    • Met wie werken wij samen
    • Certificeringen
    • Boeken
  • Contact
  • Blog
  • Aanbod
    • Opleiding
    • Trainingen
    • Masterclass
  • Incompany
  • Coaching
    • Individuele begeleiding
    • Coaching
    • Counseling
    • Psychosociale therapie
  • Over ons
    • Over Bongers & Partners
    • Onderscheidend
    • Trainers & medewerkers
    • Partners
    • Werkwijze
    • Met wie werken wij samen
    • Certificeringen
    • Boeken
  • Contact
  • Blog

Blog

  • Home
  • Blog
  • Blog
  • Wanneer je gedrag leidt tot klachten

Wanneer je gedrag leidt tot klachten

  • Geplaatst door Manon Bongers
  • Categorieën Blog
  • Datum 23 september 2018

Hoog tijd voor verandering!

Wanneer is het nodig om je gedrag te veranderen? Er kunnen diverse redenen voor zijn. In deze column laat ik een voorbeeld zien van een manager uit mijn trainingspraktijk over wie geklaagd werd op de werkvloer. Hij was genoodzaakt zijn gedrag bij te stellen. Tot slot noem ik een paar randvoorwaarden die belangrijk zijn bij gedragsverandering.

Niets is zo moeilijk als gedragsverandering. Wat je als kind wel en niet mocht doen, speelt vaak nog steeds een rol bij wat je wel en niet doet in het hier-en-nu. Het vraagt daarom veel training en inzet om je gedrag geleidelijk te veranderen.

Klachten

Onlangs volgde marketingmanager Rob een training bij mij. Er waren klachten over hem binnengekomen bij de directie. Rob zou een onveilige werksfeer hebben gecreëerd voor zijn medewerkers door zijn dwingende en weinig invoelende manier van leidinggeven. De directie verwachtte van Rob dat hij zijn medewerkers oprechte aandacht zou schenken, zodat ze zich gezien en gehoord zouden voelen.

Daan en Rob

Hoe ging Rob te werk bij het leidinggeven? We volgen een gesprek waarbij Daan een probleem voorlegt aan zijn manager Rob.

Daan: “Ellen heeft haar onderdeel in de marketingcampagne voor klant X niet op tijd opgepakt, waardoor ik nu niet op tijd onze marketingstrategie aan klant X kan presenteren. Ik heb haar hierop aangesproken. Ze verwijt mij dat ik eerder met de campagne had moeten beginnen. Ik voelde me daardoor overdonderd. Zij doet haar werk niet, komt met een excuus en zadelt mij op met een probleem. Ze komt hier iedere keer mee weg!”

Rob: “Je moet er niet zo’n punt van maken! Informeer de klant, voer dit onderdeel deze keer zelf uit en vraag Bas de volgende keer om je te ondersteunen.”

Daan: “Ik merk dat je over mijn gevoelens heen walst.”

Rob: “Ik begrijp niet waar je het over hebt, wat een geneuzel!”

Blinde vlek

Rob is zich er niet van bewust dat hij Daans gevoelens niet serieus neemt; hij heeft er een blinde vlek voor. Hij heeft van huis uit geleerd om zijn eigen gevoelens te rationaliseren en signaleert die van anderen niet.

Daan voelt zich voor de tweede keer overdonderd. Hij heeft behoefte aan een luisterend oor en erkenning van zijn probleem. Hij wil helemaal geen pasklare oplossing. Hij heeft al diverse keren een soortgelijke situatie met Rob meegemaakt en is zwaar gefrustreerd. Hij ziet geen andere mogelijkheid meer dan een klacht in te dienen bij de directie.

Realistisch

Net als Rob, die contact moet leren maken met zijn gevoelens en deze moet leren uiten, hebben we allemaal blinde vlekken. Het is belangrijk om concreet te verwoorden welk gedrag je wilt ontwikkelen. Zet kleine stappen in het oefenen met voor jou nieuw gedrag: voldoende uitdagend en toch realistisch.

Als je in rustig vaarwater zit en je ontwikkeling wordt ondersteund door de omgeving waarin je verkeert, is de kans groter dat je daarbij succesvol bent. Het ingesleten, weinig effectieve gedrag wordt in rustig vaarwater namelijk minder getriggerd. Maar als je het heel druk hebt, moe bent of niet lekker in je vel zit, is dat een stuk moeilijker. Kies een voor jou vertrouwde omgeving om te oefenen met je nieuwe gedrag. De kans is groot dat je positieve ervaringen opdoet, en dat is belangrijk voor je zelfvertrouwen. Als je naast je positieve ervaringen vooruitgang ervaart, merk je dat het nieuwe gedrag je steeds makkelijker en beter afgaat.

Bron: MT.NL

Klik hier voor het MT.NL artikel
  • Delen:
author avatar
Manon Bongers

Manon Bongers is expert op het gebied van gedrag van mensen in organsiaties, trainer, coach, therapeut, procesbegeleider en auteur van de managementboeken 'Coachen vanuit de positieve psychologie', 'Psychologie voor managers' en ‘Dealen met je baas’. Zij is internationaal erkend opleider en supervisor in de Transactionele Analyse, en gecertificeerd trainer in het Process Communication Model®. Sinds 2006 is Manon eigenaar van Opleidingsinstituut Bongers & Partners, een bedrijf gespecialiseerd in 'Gedragsverandering'.

Manon begeleidt mensen, teams en organisaties in hun ontwikkeling. Samen met jou gaat ze na hoe je jezelf en anderen beïnvloedt en wat de effecten hiervan zijn. Aan de hand van bewezen psychologische theorieën en vele methodieken legt ze verborgen processen, blokkades en talenten bloot. Ze stimuleert je om ineffectieve gedrags- en relatiepatronen om te buigen naar effectieve. Het resultaat: persoonlijke en professionele groei en betere werkrelaties.

Manon: “Niets is zo lastig als het veranderen van je gedrag. Als je kleine stapjes zet en positieve ervaringen opdoet met je nieuwe gedrag, groeit je zelfvertrouwen en ben je gemotiveerd om je nieuwe gedrag meer in te zetten.”

Haar werkwijze is praktisch, persoonlijk, doel- en procesgericht. Kenmerkend in haar aanpak is dat jij als persoon centraal staat. Hierbij zijn jouw talenten en jouw ontwikkelpunten leidend. De psychologische concepten en methodieken waar ze mee werkt, zijn bedoeld om gedrag en relatiepatronen te begrijpen en positief te beïnvloeden. Vanuit een vergroot zelfinzicht en zelfbewustzijn ben je in staat om met het geleerde in de praktijk aan de slag te gaan. Om je voortgang in het leren te stimuleren en de toepassing in de praktijk te bevorderen, werkt ze met intervisiebijeenkomsten, tussentijdse opdrachten, oefeningen en feedback.

Uniek: de programma’s ‘Psychologie voor managers’ en ‘Psychologie op de werkvloer’ en de 'TA-opleiding Coachen vanuit de positieve psychologie' zijn gebaseerd op de boeken van Manon Bongers: 'Psychologie voor managers - leidinggeven aan verschillende karakters', 'Dealen met je baas - versterk je werkrelaties door inzicht in jezelf, je leidinggevende en je collega's' en 'Coachen vanuit de positieve psychologie-Hoe je gedrag leert begrijpen en beïnvloeden'.

Vorige artikel

Geef medewerkers een kader!
23 september 2018

Volgende artikel

TA-opleiding Coachen vanuit de positieve psychologie gestart; "Deze opleiding, bij Manon, een aanrader!”
30 oktober 2018

You may also like

Manon_Netty_2022
Mijn geheim om te leven zonder stress
30 juni, 2022
Actiebanner Manon Bongers
Wat een prachtig aanbod!
8 april, 2022
MBinterview_maart_2022
Interview Managementboek Magazine; Manon vertelt hoe zij zich heeft ontwikkeld, en hoe zij zich verhoudt tot de academische psychologie.
11 maart, 2022

Zoeken

Categorieën

  • Blog
  • Nieuws

Aanbod

  • Trainingen
  • Coaching
  • Opleidingen

Voor wie?

  • Met wie werken wij samen

Over ons

  • Over Bongers & Partners
  • Partners
  • Certificeringen
  • Boeken

Docenten

  • Trainers & medewerkers
  • Onderscheidend
  • Contact

  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Klachtenregeling
  • © 2022 Bongers & Partners.
  • Volg ons op Facebook
  • Volg ons op Facebook
  • Volg ons op Facebook