Bongers & Partners Bongers & Partners
  • Aanbod
    • Opleiding
    • Trainingen
    • Masterclass
  • Incompany
  • Coaching
    • Individuele begeleiding
    • Coaching
    • Counseling
    • Psychosociale therapie
  • Over ons
    • Over Bongers & Partners
    • Onderscheidend
    • Trainers & medewerkers
    • Partners
    • Werkwijze
    • Met wie werken wij samen
    • Certificeringen
    • Boeken
  • Contact
  • Blog
    • Aanbod
      • Opleiding
      • Trainingen
      • Masterclass
    • Incompany
    • Coaching
      • Individuele begeleiding
      • Coaching
      • Counseling
      • Psychosociale therapie
    • Over ons
      • Over Bongers & Partners
      • Onderscheidend
      • Trainers & medewerkers
      • Partners
      • Werkwijze
      • Met wie werken wij samen
      • Certificeringen
      • Boeken
    • Contact
    • Blog

    Blog

    • Home
    • Blog
    • Maak werk van fatsoenlijke omgangsvormen

    Maak werk van fatsoenlijke omgangsvormen

    • Geplaatst door Manon Bongers
    • Categorieën Blog
    • Datum 1 oktober 2020

    Grijp in bij grensoverschrijdend gedrag

    Wangedrag wordt vaak te lang gedoogd. Dat is een structureel probleem in veel organisaties. Managers en medewerkers horen en zien een probleem, maar grijpen niet op tijd in. Waarom? Meestal komt dit voort uit angst voor represailles, gezichtsverlies en zelfs baanverlies. We zijn bang voor reprimandes, pesterijen, wraak, manipulatie, afwijzing. En we denken dat het vast wel weer overwaait. Maar dat gebeurt meestal niet.

    Voor een veilig en plezierig werkklimaat moeten we werk maken van fatsoenlijke omgangsvormen. Een verziekte team- en organisatiecultuur moet worden doorbroken. Dit vraagt verandering van het gedrag van managers en medewerkers, en tijd om dit gedrag in kleine stappen, ondersteund door elkaar, te kunnen ontwikkelen!

    Turncoaches in opspraak
    Onlangs kwamen turncoaches Gerben Wiersma en Vincent Wevers onder vuur te liggen. Olympische turnsters voelden zich jarenlang door hen vernederd en kwamen met schrijnende verhalen naar buiten. De turnbond heeft het grensoverschrijdende gedrag van deze coaches lang gedoogd. De bond reageerde passief op de vele klachten van de turnsters. Zij hielden er jarenlang fysieke en psychische klachten aan over. Eindelijk, na vele jaren, werd de kwestie aangepakt. De turnbond vroeg hulp bij de clubs om grensoverschrijdend gedrag direct een halt toe te roepen.

    Roddel en belediging
    Ook in het bedrijfsleven komen we grensoverschrijdend gedrag tegen, bijvoorbeeld in het geval van Pieter, die als systeembeheerder bij een IT-bedrijf werkt. Het team waar hij deel van uitmaakt, bestaat uit acht medewerkers en een IT-manager. De medewerkers hebben geklaagd bij het MT over het gedrag van Pieter en hun leidinggevende Chantal. Pieter roddelt over collega’s, maakt grapjes ten koste van anderen en maakt kwetsende opmerkingen als ‘Je bent oerlelijk’, ‘Je bent dom’ en ‘Je snapt ook nooit iets’. Pieters teamleden durven niet in te grijpen, bang als ze zijn om zelf gepest en buitengesloten te worden. Sterker nog, ze lachen en roddelen – tegen hun zin – maar wat met hem mee. Chantal onderneemt ook geen actie en doet net alsof er niets aan de hand is. Ze voelt wel een onaangename spanning in het team.

    Onveilig werkklimaat
    Het MT grijpt ook niet in. De MT-leden stellen zich afwachtend op en houden Chantal de hand boven het hoofd. Gezamenlijk scheppen ze door hun gedrag een onveilig werkklimaat. Dit leidt tot een onveilige organisatiecultuur. Maar na drie jaar kan het MT niet anders dan ingrijpen; het regent klachten en teamleden vertrekken. Het MT heeft een zwakke positie; er is geen dossier over Pieter opgebouwd en collega-teamleden durven niet te getuigen. Overgaan tot ontslag is daardoor niet makkelijk. Dit komt in veel organisaties voor.
    In dit voorbeeld wordt grensoverschrijdend gedrag (Pieter) en passief gedrag (Chantal, teamleden en MT) getolereerd. Het wangedrag leidt niet tot consequenties, noch bij de medewerkers, noch bij de managers. Pieter gaat gewoon door met de negatieve manier van aandacht vragen waarmee hij vertrouwd is. Onbewust vervult hij daarmee op een destructieve manier zijn psychologische behoefte binnen het team.

    Verwachtingsmanagement
    Om ervoor te zorgen dat er een veilig werkklimaat ontstaat, is het belangrijk om verwachtingsmanagement toe te passen. Stel de vraag: wat verwachten de managers en de medewerkers van elkaar in de omgang? Maak hier in wederzijds overleg afspraken over en koppel die aan de doelstellingen en de waarden van het team en de organisatie. Ga vervolgens aan de slag – bij voorkeur onder begeleiding – met de mensen op de werkvloer.
    Verwachtingsmanagement brengt duidelijkheid. Managers en medewerkers weten waar ze vanuit kunnen gaan, welk gedrag er wordt verwacht op de werkvloer en waar ze elkaar – in positieve en opbouwende zin – op aan kunnen spreken.

    Manon Bongers

    Tag:gedrag, teams, verandering, werkvloer

    • Delen:
    mm
    Manon Bongers

    Manon Bongers is expert op het gebied van gedrag van mensen in organsiaties, trainer, coach, therapeut, procesbegeleider en auteur van de managementboeken ‘Psychologie voor managers’ en ‘Dealen met je baas’. Zij is internationaal erkend opleider en supervisor in de Transactionele Analyse, en gecertificeerd trainer in het Process Communication Model®. Sinds 2006 is Manon eigenaar van Bongers & Partners, een bedrijf gespecialiseerd in ‘Gedragsverandering’.

    Manon begeleidt mensen, teams en organisaties in hun ontwikkeling. Samen met jou gaat ze na hoe je jezelf en anderen beïnvloedt en wat de effecten hiervan zijn. Aan de hand van bewezen psychologische theorieën en vele methodieken legt ze verborgen processen, blokkades en talenten bloot. Ze stimuleert je om ineffectieve gedrags- en relatiepatronen om te buigen naar effectieve. Het resultaat: persoonlijke en professionele groei en betere werkrelaties.

    Manon: “Niets is zo lastig als het veranderen van je gedrag. Als je kleine stapjes zet en positieve ervaringen opdoet met je nieuwe gedrag, groeit je zelfvertrouwen en ben je gemotiveerd om je nieuwe gedrag meer in te zetten.”

    Haar werkwijze is praktisch, persoonlijk, doel- en procesgericht. Kenmerkend in haar aanpak is dat jij als persoon centraal staat. Hierbij zijn jouw talenten en jouw ontwikkelpunten leidend. De psychologische concepten en methodieken waar ze mee werkt, zijn bedoeld om gedrag en relatiepatronen te begrijpen en positief te beïnvloeden. Vanuit een vergroot zelfinzicht en zelfbewustzijn ben je in staat om met het geleerde in de praktijk aan de slag te gaan. Om je voortgang in het leren te stimuleren en de toepassing in de praktijk te bevorderen, werkt ze met intervisiebijeenkomsten, tussentijdse opdrachten, oefeningen en feedback.

    Uniek: de programma’s ‘Psychologie voor managers’ en ‘Psychologie op de werkvloer’ zijn gebaseerd op de boeken van Manon Bongers: ‘Psychologie voor managers – leidinggeven aan verschillende karakters’ en ‘Dealen met je baas – versterk je werkrelaties door inzicht in jezelf, je leidinggevende en je collega’s’.

    Vorige artikel

    ‘Om te excellereren als leidinggevende is kennis van menselijk gedrag essentieel’
    1 oktober 2020

    Volgende artikel

    Opleiding afgerond
    14 oktober, 2020

    Ook interessant voor jou

    • Word productiever door rustmomenten in te bouwen
      12 november, 2020
    • Opleiding afgerond
      14 oktober, 2020
    • ‘Om te excellereren als leidinggevende is kennis van menselijk gedrag essentieel’
      31 augustus, 2020

    Zoeken

    Categorieën

    • Blog
    • Nieuws

    Aanbod

    • Trainingen
    • Coaching
    • Opleidingen

    Voor wie?

    • Met wie werken wij samen

    Over ons

    • Over Bongers & Partners
    • Partners
    • Certificeringen
    • Boeken

    Docenten

    • Trainers & medewerkers
    • Onderscheidend
    • Contact

    • Disclaimer
    • Voorwaarden
    • Klachtenregeling
    • © 2021 Bongers & Partners.
    • Volg ons op Facebook
    • Volg ons op Facebook
    • Volg ons op Facebook